Historie značky Moto Guzzi letem světem

Historie značky Moto Guzzi letem světem

Letem světem historií jedné z nejstarších značek světa.

Během první světové války se rozhodli technik Carlo Guzzi spolu s Giorgio Parodim, synem janovského rejdaře který financoval začátek výroby, a letcem a závodním jezdcem Giovannim Ravellim zkonstruovat motocykl. Společnost s kapitálem 500 000 lir, byla založena 15.března 1921 v Mandellu del Lario.

Poté, co Giovanni Raveli tragicky zahynul při letecké havárii, byl roku 1918 představen prototyp prvního motocyklu s iniciálami G.P. (Guzzi Parodi), který měl na počest zesnulého přítele letce Ravelliho orla ve znaku.

Carlo Guzzi zůstával věrný své filozofii a vyráběl jednoduché, bezpečné a spolehlivé motocykly. Firma se pustila ihned do řady projektů závodních strojů s opravdu širokou paletou motorů. Byli to jednoválce s kompresorem či čtyřventilové modely se dvěma shora uloženými vačkovými hřídeli, podélně ve 120 stupních situovaný V- dvouválec, řadové tří a čtyřválce, až po neuvěřitelný 8V-motor z roku 1955-1957 který disponoval 80 koňmi při 12 000 ot/min a rychlosti 280km/h. Nelze opomenout slavný V7 motor, podélně v 90 stupních uložený dvouválec, který se objevil v roce 1965.

Po prvním modelu značky Normale - jednoválec o objemu 500 ccm - následoval model Norge 500 vybavený integrálním odpružením , který měl svým názvem připomenout slavnou expedici k severnímu pólu, vedenou Calovým bratrem Giuseppe Guzzim. Která prověřila spolehlivost a praktičnost strojů s orlem ve znaku.V poválečném období přispěla značka Moto Guzzi k masové motorizaci, jež byla základem obnovení země, svým modelem Guzzino s objemem 65 ccm, který se během 20 let prodal v přibližně 150 tis. exemplářích. V roce 1950 si firma Moto Guzzi, pořídila jako první motocyklová značka na světě vlastní aerodynamický tunel který je vybaven elektromotorem o síle 310 koní (231kw) a v prosinci 2005 byl ještě použit na modelu Norge 1200. Ve stejném roce uvedla na trh model Galleto 160, který se v pozdějších verzích vyráběl až do objemu 192 ccm. Roku 1950 se také objevil model Falcone 500, legendární stroj který se vyráběl až do 70 let. Vyráběl se v desítkách provedení až po užitkovou nákladní verzi Ercole nosnost tříkolky činila 363kg.

V roce 1967 měla značka světovou premiéru s maximotocyklem V7 700 ccm podélně dvouválcem, který se stal kultovním symbolem značky.

Roku 1973 koupil práva na značku Argentinec italského původu Alejandro de Tomaso, který si byl vědom obrovského potenciálu firmy a společně se značkou Benelli a podporoval projekty, které se měli pokusit konkurovat motocyklům z Japonska. Bohužel bezúspěšně. V roce 2000 byl podnik odprodán firmě Aprilia která vnesla do továrny na břehu jezera Como, čerstvý vítr a velké technické změny, ale také finance. Momentálně náleží ,,bohužel,, značka Moto Guzzi do koncernu Piaggio ( od konce roku 2004 ).          

Zakladatelé:
Carlo Guzzi    4.6.1889-3.11.1964
Giolio Parodi    1897-1955
Giovanni Ravelli      -1918

Inženýři:
Giulio Cesare Carcano působil v MOTO GUZZI od roku 1936 až do roku 1966 a navrhl V8 DOHC s dalšími jako byli Enrico Cantoni a Umberto Todero. Zemřel roku 2005.
Umberto Todero působil v MG od roku 1936 až do přelomu 21.století.
Lino Tonti působil od roku 1967 v MG a nahradil Carcana.Vyvinul V7 Sport, malý motor V50 a rámy většiny typů značky MOTO GUZZI.

Závodníci:
Giuseppe Guzzi 14.8.1882-6.6.1962,Carlův bratr, jel do severního Norska a zpět na GT Norge 6400 km v roce 1928.
Stenley Woods závodil na Isle of Man TT
Omobono Tenni vyhrál 47 vítězství od r.1933 do r.1948 na MG
Bill Lomas mistr světa 1955-1956 na jednoválcové 350ccm a na legendární V8

Údaje o výrobě:
1929-2 500 ks
1971-46 487ks
1993-3 274 ks
1994-4 300 ks
1998-5 647 ks
1999-6 275 ks
2005-méně než 5 000ks
2006-více než 10 000ks


Fotogalerie k článku

GP
MG Normale
MG Sport 4V
Corsa C4V
MG Norge 500
MG Tre cilindri
MG 350
MG Falcone 500
MG Galleto
MG Le Mans III  850
MG V8
Carlo Guzzi
Guzzi,Woods,Parodi
Gioseppe
Cantoni,Carcano,Todero
Todero


Komentáře

Re: Historie značky Moto Guzzi letem světem
Pavel Griso 850 | 31.01.2011 20:23

Avatar
Ahojte, článek poučný, leč ve slově dysponoval bych asi napsal měkké i.
Čau P.

Re: Historie značky Moto Guzzi letem světem
JR | 02.02.2011 15:56

Avatar
Každý neumí češtinu na výbornou, a ti co to umí by tedy také mohli napsat nějaký článek na stránky, co?Můžete začít.

Re: Historie značky Moto Guzzi letem světem
Honza | 25.10.2011 18:47

Avatar
Napsat komentář
I zde v českých zemích kdysi burácely dva závodˇáky :
Gambalunga a Dondolino
Myslím,že je vodil Bořivoj Sedlák

Re: Historie značky Moto Guzzi letem světem
Riantini | 07.01.2012 23:55

Avatar
Ale nepovídej, a nějaké bližší informace by nebyli? Popídím se ale nevím jestli něco seženem. Bylo by pěkné o nich napsat článek s fotkama.
Jirka

Re: Historie značky Moto Guzzi letem světem
Milan | 21.03.2017 17:26

Avatar
Nemám pramen, jen v poznámkách, že Bořivoj Sedlák jel v roce 1954 ve Slavkově na Moto Guzzi

Re: Historie značky Moto Guzzi letem světem
ČZ | 18.05.2017 18:35

Avatar
Ach, ta čeština.

Re: Historie značky Moto Guzzi letem světem
Michal Rašín | 18.06.2017 12:37

Avatar
Moc hezký a myslím že i celkem vyčerpávající článek.Krásná práce Jirko díky.Napsat komentář

Napsat komentář

* Titulek:

* Vaše jméno:

* Komentář:

Captcha
* Opište kód z obrázku: