Jak jel český Honza do světa

Jak jel český Honza do světa

O tom že dnes někdo cestuje na motorce, čteme každý den. Ale o českém Honzovi, který jel světem na Moto Guzzi jen v této rubrice. Tak jen pár vět z neuvěřitelných cest Honzy Chrže.

Zdravím všechny milovníky motocyklů a příznivce jedinečných strojů z italského Mandella,  zdravím třikrát čaúúú.

Ano, patřím také mezi majitele značky MOTO GUZZI. Konkrétně se jedná  o typ NTX 750  z roku 1994.

Na motocyklech jsem začal jezdit v době, kdy plno lidí již téměř výhradně usedá za volant automobilu. Mne za řídítka nepřivedl pouze obdiv nebo touha po rychlosti na dvou kolech. Zpočátku můj záměr pořídit si motocykl živil cestovatelský cíl. Dokonce jsem se za vydatné pomoci kamarádů pustil do stavby Jawy přizpůsobené pro dlouhou cestu na východ. Jak ubíhal čas, nadšenců pro tuto cestu ať z pravdivých či smyšlených důvodů ubývalo. Dospěl jsem k poznání, že pokud seženu parťáka pro tento podnik, určitě se nebude chtít vléci s někým, kdo má v rámu motor o výkonu osmnácti HP a není schopen jet v průměru více jak šedesát kilometrů za hodinu. V další fázi bylo tedy třeba vybrat značku a vhodný typ motocyklu.

Čím více jsem se dotazoval a zjišťoval, tím méně jsem věděl. Protože nikdo neměl  zkušenosti s výletem dlouhým dvacet tisíc kilometrů. Posléze jsem zvolil parametry, které má můj nový stroj splňovat. Vyselektoval jsem vhodné typy a favoritem se stala Moto Guzzi NTX 650. Před půl rokem jsem si ji letmo prohlédl u kamarádů. Překvapilo mě, že tato značka má vůbec něco takového v nabídce. Již před léty jsem viděl policejní Nevady na Kubě. Tak perfektně vyladěné motorky a policisty jsem už později nikde nepotkal. Věřím tomu, že ty uniformy a ostatní výstroj a doplňky jim navrhovali také Italové.

Sháňka po  NTX mě v roce 2004 přivedla na  jarní výstavu motocyklů a doplňků v Plzni, kde v té době v zastoupení této značky působil Jirka Riant, abych si díky němu začátkem června téhož roku přivezl domů Guzzi NTX 750. Jak už to tak bývá, ten den pršelo a  já se bál, abych nezařadil opačně, jak jsem byl zvyklý z  kejvačky.

Kromě ježdění následoval rok úprav, shánění vybavení a parťáka. S Markem Kláskem „ Mařenou“ mě dal dohromady na posledním Guzzi srazu toho roku Honza Neckář. Mnoho jsme si toho s Mařenou neřekli, ale především nikdo nic nesliboval.

V lednu 2005 jsme si zavolali a dohodli se, že jedeme. Motocykl bylo třeba připravit a zkontrolovat, přeci jenom prošel několika rukama od Itálie přes Vyškov do Chebu a nyní až ke mně. Proto jsem jej svěřil do rukou mechaniků z První kozí ze Sušice. Protože na něm chci nejenom odstartovat, ale také dojet zpět. Ukázalo se, že Mařena není žádný tlachal a že drží slovo. Sušičtí nachystali motorku, vybavili mě náhradními díly a radami.

A tak v sobotu 18.6. 2005  ověšeni vším, o čem jsme se domnívali, že budeme na cestě potřebovat, startujeme na cestu do Mongolska, abychom se za 49 dní v pořádku vrátili s hromadou zážitků. Přestože cesta odhalila některé slabiny motocyklu, zároveň mě i spojila s touto značkou. Jirka Riant mi v pražském AC servisu připravil Guzzi na další cestu kterou jsem podnikl s Mařenou. Pro mě bylo plus, že Mařena patří také mezi lidi kteří mají Moto Guzzi a náležitě upravenou dle svých představ. I když na cestu zvolil jiný stroj.

V roce 2009 jsme jeli s Martinem  Kreutzerem kolečko po blízkém východě bez Mařeny. Ten léčí následky zemské přitažlivosti, ale těším se,  že spolu zase něco dáme.  Mám tady u sebe noty, o čem bych asi tak měl psát.

Co se týká úprav a doplňků, ty jsou – jak vyplývá z výše uvedeného – zaměřeny na delší cesty. Protože nejsem zrovna dobrý jezdec, vyrobil jsem si ochranný rám  „padák“ vlastní konstrukce a mohu potvrdit že obstojně funguje. Jelikož jsem odstranil nadbytečné plasty a olejová vana nebezpečně trčí z rámu, chráním jí poměrně masivním krytem, jehož jsem také autorem. Navíc jsme zvětšili o 25 mm vysokou vložkou vanu na motorový olej. Sliboval jsem si od této úpravy o tři čtvrtě litru větší olejovou náplň, ale zjistil jsem, že o zvětšený objem vany nelze zvětšit i množství oleje, protože při ohřátí jde přepadem ven. Rozhodně je třeba zesílit podsedlovou část rámu. Mně nepomohly ani vzpěry od kufrů přišroubované u zadních stupaček. Takže jsem tohle opomenutí spravoval v Rusku na Urale. Svářečka, unikátní to kus a lehce zvlhlé trojky elektrody, navodily vánoční atmosféru s prskavkami. Zůstává faktem, že ty sváry drží dodnes. Rád bych vyřešil špatně přístupný vzduchový filtr. Na cestách nebývají vhodné podmínky pro provedení výměny tak, abyste si byli jistí, že filtr dobře těsní. A proto nad tím už nějakou dobu přemýšlím. Do úprav výkonu motoru se nepouštím, protože tím nechci omezovat jeho životnost. Beztak jsem mu dal už pořádně zabrat. Prošel víc jak padesátistupňovými vedry, dostal se do výšek nad pět tisíc metrů nad mořem a polykal i sedmdesáti šesti oktanový benzín. Má najeto minimálně sto čtyři tisíce kilometrů. Každopádně různá příkoří, která mu působím, mi oplácí vyšší spotřebou.

Bod číslo šest – vysněný motocykl a dál, co pro tebe značka Moto Guzzi znamená. Sen je sen, ale Moto Guzzi NTX 750 je realita,  která mi padne jako dobrý boty nebo oblečení. A když se v něčem cítím dobře a sedí mi to, tak to nosím, dokud se to na mně nerozpadne. Samozřejmě nechci, aby se mi rozpadla, zatím s ní chci dál jezdit a těšit se z jejího charakteristického zvuku a vzhledu.

Jan Chrž


Fotogalerie k článku

Indie 2007
Tankování a Marek se tváří důležitě
Indie 2007
Bus jak má být
Indie 2007
Indie 2007
Indie 2007
Indie 2007
Indie 2007
Indie 2007 cesta necesta
Indie 2007
Indie 2007
Indie 2007
Indie 2007
Indie 2007
Indie 2007
Indie 2007
Indie 2007
Indie 2007
První motocykl
Moskva
Mongolsko 2005
Iž choper
Mongolsko 2005
Nádherná krajina
Mongolsko 2005
Čerpací stanice
Mongolsko 2005
Že by ponokra?
Mongolsko 2005
Mongolsko 2005
Mongolsko 2005
Taková loužička ve městě
Mongolsko 2005
Jordán-Sýrie 2009
Jordán-Sýrie 2009
Jordán-Sýrie 2009
Jordán-Sýrie 2009
Jordán-Sýrie 2009
Jordán-Sýrie 2009
Jordán-Sýrie 2009
Jordán-Sýrie 2009
Jordán-Sýrie 2009
U Honzy v garáži už jsou konečně dvě
U Honzy v garáži už jsou konečně dvě


Komentáře

Re: Jak jel český Honza do světa
Pavel - policajtka | 24.02.2010 10:19

Avatar
Obdivuju a závidím, moc pěkný.
Pavel

Re: Jak jel český Honza do světa
riantini | 24.02.2010 20:44

Avatar
Jsem na tom také tak :)
Jirka

Napsat komentář

* Titulek:

* Vaše jméno:

* Komentář:

Captcha
* Opište kód z obrázku: