Karlos z Hořic o svém výletě na Gůzzách do Finska

Karlos z Hořic o svém výletě na Gůzzách do Finska

Karla asi většina Guzzistů zná díky srazíku v Lanžově, kde je jedním z hlavních organizátorů. A proto je naším dalším Guzzistou do naší zpovědnice. A také nám poví o svém výletě do Finska.

Již dávno mě požádal Jirka Riantu o sepsání pár řádků o naší první cestě do Finska.Jelikož jsem dodnes nic nesepsal a znovu mě o totéž požádal Petr Toman, tak jsem se odhodlal pár řádků sepsat a přidal jsem i nějaké foto.

Takže nejdříve pár informací o mé figuře..Mým rodným krajem jsou Východní Čechy,konkrétně město Trutnov v Krkonoších a jmenuji se Karel Giebner.Jelikož jsem k motorkám přičichnul už v mládí,kdy se v Trutnově jezdil v Dračí rokli motokros a otec byl aktivní v AMK.Později jsem se přestěhoval do meky evropských přírodních okruhů do Hořic.

V roce 2006 mě oslovil Milan Stejskalu(z Lubu u Chebu),jestli bych se s ním nejel podívat do Finska na sraz,který pořádá motoklub jeho kámoše ze St.Michel (Mikkeli).Velmi jsem to uvítal,neboť takhle dalekou cestu musí člověk jet s lidmi,které dobře zná a s Milanem jsme v roce 2004 objeli Evropu (DE,AT,IT,FR,SUI) a bylo to fakt dobrý.Ještě se k nám přidal jeden kolega – Robin Ernát.
Slovo dalo slovo a v sobotu 22.7.2006 jsme v sestavě
Milan Stejskal – MG 1000 Daytona
Robin Ernát - MG 1100 Le Mans
Karel Giebner - MG 1100 V11 Sport

vyjeli na Scandinávia Tour.

1.den sobota 23.7.2006 – vyjíždíme směrem k polské hranici a přes přechod v Náchodě,kde jsme ještě nakoupili zásoby na víkend.Ve směnárně jsme směnili zloty a po prvních pózách s guzzinkami jsme vyrazili směr Wroclaw – Lodz – Warsawa – Trzcianka (cca 585 km).Cesty v Polsku nejsou nic moc,samé vyjeté koleje a spousty kamionů,ale počasí nám přálo,tak jsme to první den natáhli až za Warsawu,kam jsme po asi 3 přestávkách dorazili v 19.00 h na benzinku ve vesnici Trzcianka.Nejdřív chtěli přenocovat na parkovišti pro kamiony,ale když se na benzinku s přibývajícími kamiony začali sjíždět individua všeho druhu,tak jsme radši situaci přehodnotili a šli se poptat po možnosti přenocování někde ve vesnici.Milan byl úspěšnej a vrátil se s informací,že nás nechaj přenocovat v obytným přívěsu a motorky budou parkovat ve stodole.Takže jsme nasedli na motky a jeli se ubytovat.Bylo to fakt dobrý,pán ještě se syny vlastnil firmu na svoz mrtvol do Polska ze zahraničí,takže na dvoře stál pohřební Mercedes Vito a vedle stodoly starej obytnej přívěs – prostě luxus.Večer jsme s domácím dali vlašku slivovice,uzený,probrali jsme to od zinkových rakví až po český holky a šlo se spát.

2.den neděle 24.7.2006 – nás čekalo Pobaltí.Opět byl slunný den,takže jsme posnídali a vyrazili směr Suwalki – Kaunas – Bauska (cca 550 km).Chtěli jsme původně dojet až na hranice s Estonskem k moři,ale od Severu se najednou zatáhlo,že jsme to ohnuli k prvnímu penzionu ve městě Bauska. U paní domácí jsme si objednali plato piv a něco k jídlu(ochotně nám za 1 hodiny vše přivezla).Už tam byla zakempovaná finská dvojce na Yamaze 900 Diversion,jeli směr Polsko,tak jsme se dali do řeči lámanou němčinou.Moc jsme se toho nedověděli,ale po 6 pivech šla komunikace docela hladce. V noci byla pěkná průtrž mračen,takže jsme to odhadli dobře.

3.den pondělí 25.7.2006- ráno jsme posbírali plechovky kolem motorek,vyrovnali dluhy a vyrazili jsme směr Estonsko.Cestou jsme doplnili zásoby ,zastavili se u jezera (rezervoáru pitné vody),která je před Rigou, obdivovali dřevěné baráčky(z dob pohádky o Mrazíkovi) lemující cestu,když jsme projížděli vesnicemi.Kam jsme přijeli,všude na ty naše otočené válce koukali a na motorky vůbec jak na zjevení.Jelikož Pobaltské státy ještě nebyly v EU,tak jsme na hranicích s Estonskem absolvovali důkladnou prohlídku včetně technických průkazů a hledání čísla rámu a motoru.Moc motorkářů jsme nepotkali,tu a tam němci na BMW nebo rusáci na Uralech,ale jinak prázdno.Ujeli jsme cca 180 km a zapíchli jsme to u moře v kempu za hranicemi Ainaži,cestou jsme ještě zpravovali uzávěr benzinu na nádrži u Daytony(vypadl kolíček aretující zámek do nádrže).Ubytovali se v dřevěném srubu a v místní restauraci jsme dali teplé jídlo, pár piv a hurá do moře.Po 3 dnech slaná koupel v Severním moři – prostě paráda.

4.den úterý – po snídaní jsme v prvním krámu doplnili zásoby a vyrazili směr Tallin(cca 200 km).Po příjezdu do Tallinu jsme zajeli objednat místa na trajekt.Jelikož jsme to neměli předjednané,tak jsme zakoupili lístky na první noční plavbu ze středy na čtvrtek(cenaTallin – Helsinky motorka + 1 osoba = 52 Eur).Takže po prohlídce Tallinu jsme zajeli za město a na první značce kemp jsme to tam zapíchli.Z budky vylezl holohlavý muž,který nebudil moc důvěry,ale když jsme se s ním dali do řeči,nebyl problém.Ubytoval nás v chatičce a v nedalekém rybníku jsme si mohli nachytat ryby,které bylo možné za úplatu si nechat usmažit na grilu.Podělil se s námi o zbytek piva a vyprávěl,jak válčil v Afganistánu.

5.den středa 27.7.2006 – celou středu jsme využili k prohlídce Tallinu a navečer jsme zajeli do přístavu.V 22.00 h jsme se nalodili na trajekt(po zkušenosti s upínáním motorek,kdy se s tím moc neserou je dobré mít sebou vlastní popruhy,jinak tam používají velké na kamiony).

6.den čtvrtek 28.7.2006 – ráno asi ve 2.00 h jsme dorazili do Helsink,vyjeli jsme z přístavu a hned v prvním parčíku jsme to zalomili pod stromem.Ale to byla chyba,neb nás hned ráno v 6.00 h probudili místní policajti nevybíravým kopancem do nohou a museli jsme do 10 minut zmizet,jinak že to bude za Eura.Tak jsme se sbalili a vyjeli „řádně odpočatí“.Vyjeli jsme z Helsink - Kouvola – Mikkeli (cca 230 km).Na prvním odpočívadle v krásné finské přírodě jsme dali ranní čaj ,snídani a kochali se klidem a zpěvem ptáků.Teplý čaj přišel vhod,neboť ranní teplota byla kolem 8° C.Po ujetí cca 120 km na nás dolehla únava z probdělé noční cesty na trajektu a jelikož bylo teplo ,zajeli jsme na odlehlé parkoviště u benziny a dali jsme pauzu na spacáku.Odpoledne jsme dorazili do areálu srazu „Rotta Rally“ asi 10 km před městem Mikkeli v lesíku s rybníkem asi 3 km jízdy po šotolině od hlavní cesty.Po důkladné registraci a zaplacení vlezného 30,- Eur (v ceně bylo i jídlo na Pa+So+Ne )což bylo fakt luxusní jsme postavili ze 2 stanů čeký tábor s vlaječkou na bříze,hodně Finů nás okukovalo a hned nabízeli tu jejich 80 % samohonku.

7.den pátek 29.7.2006 – 9.den neděle 31.7.2006 (najeto z Lubu 2175 km,zHořic 1745 km)
Tento sraz je vyhlášeným ve Finsku,koná se od roku 1990 a většinou se ho účastní kolem 2000 motorkářů většinou na značce Harley Davidson,pak hodně Japonců a Bmw,pár raritek jako Kawasaku Z6 a Triumf Bonevile,ale Guzzi tam byli jen 3.Sjíždějí se sem s celé Skandinávie,Ruska a pár laštovek z Evropy.Takže jsme tady byly za echt motorkáře.V pátek dopoledne jsme zajeli nakoupit pivo do supermarketu v Mikkeli(na srazu měli točené za 2,- Eura,v supermarketu za 0,99 Eur).Během soboty probíhal program srazu s vyjížďkou a rúznými zábavami – pití piva na ex,přetahování lanem,přetlačování motorek,tetování…..Vždy v sobotu večer je vyhlášen nejvzdálenější účastník + klub.Odměnou je vyhlášení a pozvání na podium,kde se přebýrá plaketa.No a v roce 2006 jsme to byli právě my češi,kdo tuhle srandu vyhrál.Vše se odehraje kolem 21.30 h a moderování a vyhlašování je ve finštině,takže než jsme se se Stejskalem rozkoukali,tak už stál Robin na jevišti a pěkně to za nás všechno převzal.Plaketu nám ukázal u stanu a poté jsme ji už neviděli.Neděle byla pro většinu účastníků ve znamení střizlivění a čekání na možnost odjezdu.

10.den pondělí 1.8.2006 – po nedělním odpolední siestě jsme se v pondělí ráno sbalili a po snídani vyrazili směr Lahti – Hämenlinna – Turku (cca 350 km)Cestou jsme si prohlédli komplex skokanských můstků v Lahti a kolem 15.00 h jsme byli v Turku.Když jsme pojedli na benzině,prohnala se kolem motorka se známým zvukem Moto Guzzi,když zaregistroval naše 3 MG u pumpy,přijel se podívat,byl to místní dealer MG na úplně novém předváděcím Grisu 1100 ,moc se mu líbila Stejskalova MG 1000 Daytona.Pak jsme zajeli koupit lístky na trajekt z Turku do Stockholmu – jeli jsme přes den a za 56,- Eur.Většinu trajektů zde zajišťuje společnost Viking Line (http://www.vikingline.fi) s kterou jsme se plavili i my.Do Stockholmu jsme dorazili kolem 16.00 h ,vymotali jsme se z přístavu a za slabého deště jsme vyrazili směr Linköping,kde jsme po 20.00 h zajeli do kempu a jelikož tam už nebyla obsluha,tak jsme objeli závoru a na kraji kempu jsme vytáhli spacáky a karimatky a přespali pod širákem.

11.den úterý 2.8.2006 - ráno nás probudil rej komárů,tak jsme se sbalili a vyrazili směr Ystad (cca 420 km).Cestou se během dne ochladilo až na 10°C a posledních 200 km jsme jeli za deště.Kolem 18.00 jsme byli v přístavu,zakoupili lístek =62,-Eur na trajekt Ystad – Swinoujscie(Polsko) a nočním trajektem jsme odpluli.Poláci jsou hrozný prasata,většinou se na trajektu ožerou a blejou všude možně.Nás odmítli v kožených kombinézách vpustit do restaurace,což nás docela naštvalo,tak jsme koupili plechovky a na horní palubě jsme si udělali bufet.

12.den středa 3.8.2006 – po vylodění jsme nabrali směr Čechy,ale asi po 250 km jsme začali hledat nějakej penzion,neboť se na nás únava po cestování docela viditelně projevovala.Asi v 15.00 h jsme zakotvili ve vesnici Sweiebodzin v penzionku u pumpy.Po spršce následoval odpočinek a poté dobré jídlo a poprvé po 12 dnech točená Plzeň.Lepší konec dne jsme si ani nemohli přát.

13.den čtvrtek 4.8.2006 – na poslední cestu jsme vyjeli vyspaní,čistý a s vidinou dojetí na minisrázek ke kamarádovi do Lipy (cca 300 km),takže nám ani moc nevadil ke konci cesty 3-hodinový liják a ty polský zkurvený silnice.Po aklimatizaci a převléknutí do suchého jsme všem vyprávěli průběh cesty podobně,jak jsem ho popsal víše.Jinak Finsko mohu Všem doporučit vzhledem k překrásné přírodě a menšímu zasažení civilizací.

Rekapitulace:
Navštívené státy : Polsko,Litva:Lotyšsko,Estonsko,Finsko,Švédsko
Najeto km : 3560 km + 3x trajekt (asi 170,- Eur)
Celkové náklady v roce 2006 na 1 osobu + 1 motocykl = 24 000,- Kč

Nakonec ještě o mých začátcích a motocyklech:
Co se týče značky motocyklu,tak jsem jako všichni začínal na Jawa 50 Mustang,poté následovala Jawa 350.V roce 1994 se mi naskytla koupě motorky značky,kterou jsem párkrát viděl akorát ve světě motorů(pro mladší motoristický časopis za komanče) a to Moto Guzzi 750 (malý čtyřventil) v nálezovém stavu ala stodola Italia.Neváhal jsem ani minutu a motorku jsem ze spoření mladých (obnos původně určeny na bydlení od rodičů) a menší půjčku koupil.Po měsíci oprav a čištění byl motocykl připraven k prvnímu výletu a tím byl v roce 1996 jarní sraz Moto Guzzi na rozhledně Svatobor.
No a bylo jasno,prostě mě lidi a atmosféra kolem této značky tak osvítila,že jsem si nechal narůst i vousy,seznámil se hradeckou partou v čele s M.a P. Černohlávky a na ježdění bylo zaděláno.A pak už následovaly další akce a v roce 2000 nákup velké Guzzi – MG 1100 Sport.
Ale tajně jsem snil o Daytoně,ale potřebný obnos jsem nashromáždil až v roce 2005 a tak se taky stalo a MG 1000 Daytona RS byla v garáži.Když jsem zjistil,že si Daytonu chci šetřit a jezdit na ní jen pro pocit ovládání klasického stroje,tak jsem si na delší cesty pořídil MG 1100 V11 Sport(prodáno),později MG 1200 Sport.

zdraví Karlos z Hořic


Fotogalerie k článku

Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Finsko 2006
Míla Stejskal
Finsko 2006


Komentáře

Re: Karlos z Hořic o svém výletě na Gůzzách do Finska
JR | 02.03.2011 11:25

Avatar
Moc pěkné, čtivé :-)
Musel to být super výlet.

Re: Karlos z Hořic o svém výletě na Gůzzách do Finska
Riantini | 02.03.2011 16:50

Avatar
Krásné psaní Karle. Bravo. Závidím jel bych ihned!
Jirka

Re: Karlos z Hořic o svém výletě na Gůzzách do Finska
Mittwoch | 02.03.2011 18:32

Avatar

Pěknej výlet a doufám že se mi to taky někdy povede..noané? :)

Re: Karlos z Hořic o svém výletě na Gůzzách do Finska
Padre Max | 03.03.2011 23:53

Avatar

Dost dobrý, díky za to

Napsat komentář

* Titulek:

* Vaše jméno:

* Komentář:

Captcha
* Opište kód z obrázku: