Co bude s továrnou v Mandellu?

Co bude s továrnou v Mandellu?

Co bude dál s Orlím hnízdem? To je otázka která trápí zřejmě každého Guzzistu. Zůstane v Mandellu či se přestěhuje do Noale? (článek z 1.11.2009 aktualizovaný o video - Moto di protesta 09 - Mandello)

Co bude s továrnou v Mandellu?



To je otázka, která trápí asi každého z nás – guzzistů.  Odpověď na ni není jasná ani jednoduchá, a k problému se vyjadřuje kdekdo.
Minulý týden mi přišlo poslední letošní číslo Bicilindriky. Nebylo letos čísla, které by neobsahovalo úvodník s vyjádřením k setrvale aktuálnímu problému – uzavře koncern Piaggio fabriku MOTO GUZZI v Mandellu del Lario anebo se tam podaří výrobu motocyklů zachovat?
Každý výtisk časopisu Bicilindrica mi do Libštátu dorazí zhruba s měsíčním zpožděním od uzávěrky. Proto vždycky, když čtu zprávy z Orlího hnízda, je ve skutečnosti všechno už zas trochu jinak. Naštěstí je tu internet, na němž se dá ledacos najít. Možná, že kdyby si dal někdo tu práci a celý rok shromažďoval výstřižky z novin vycházejících na březích Lago di Como, byla by z nich už celkem tlustá bichle, s kterou by se dalo i zabít .
A tak jsem za posledních 10 měsíců přečetl spoustu článků plných vyjádření, ujištění, nářků, slibů a emocí. Ano, emoce hýbou Mandellem už přes rok. Nedivte se – nejde jen o pracovní místa, tradice značky tu od jejího založení dosáhla magických 88 let.
Byl jsem letos v Mandellu dvakrát. V únoru, když jsem se ptal v muzeu co bude dál, nikdo nevěděl. Bylo však zřejmé, že si nikdo v Mandellu nepřeje, aby Piaggio přestěhovalo výrobu a ve fabrice zůstalo jen muzeum. V červenci jsem se nedozvěděl o moc víc, ale aspoň jeden ze stávkujících dělníků – to už stávkovali asi měsíc – potvrdil to, co se říkalo už dávno: koncernu jde o prachy, chce zlevnit výrobu, a tak se chová pragmaticky. Smutná logika vývoje.
Ale pragmatické jednání může jen těžko korespondovat s tradicí. Zdůvodnění, že současný stav továrny je pro výrobu nevyhovující je sice rozumné, ale nápad prodat fabriku developerům a na jejích pozemcích vybudovat zónu bydlení a obchodu (ano i to jsem kdesi četl v nějakém článku), mi připadá nedůstojné.
Ve čtvrtek 22.10. se v Mandellu del Lario sešla městská rada a na veřejném zasedání se zabývala možnostmi záchrany Moto Guzzi pro město. Toto zasedání bylo vlastně jakýmsi pokračováním MOTO di PROTESTA z 19. září. Ke cti zastupitelstvu je třeba přiznat, že s koncernem válčí ve prospěch fabriky už od chvíle, kdy útržkovitě listuji v italských novinách. Zhruba od června přestávám pánům z Piaggia věřit, že mají zájem o problému  diskutovat. Starosta města říká: MOTO GUZZI je Mandello a Mandello je MOTO GUZZI a také se při MOTO di PROTESTA sám na své Guzzi zařadil do kolony. Ale stačí to?
Avšak zpět k městské radě. Mohlo to být zajímavé, protože její veřejné zasedání se konalo v kině a trvalo skoro do půlnoci. Výsledkem byl dokument, který rada schválí při svém příštím pracovním zasedání v listopadu, s následujícími požadavky:
1.    Zachovat průmyslovovou funkci území Moto Guzzi v PGT (Piano di Governo Territoriale – územním plánu), vložit klauzuli pro vytvoření obchodních aktivit, doplňkové výroby a dalších aktivit značky.
2.    Žádost o větší pozornost koncernu vůči potřebám oblasti (Mandello a okolí).
3.    Zdůraznění známek přítomnosti Moto Guzzi.
4.    Vyzvat vládu a kraj k ochraně značky.
Tolik tedy zatím zastupitelstvo a rada města.
A co my? Nám nezbývá než čekat na další vývoj. Nebo druhá možnost, jak píše autor úvodníku poslední Bicilindriky – ukázat, že i když je Moto Guzzi v limbu motorky Guzzi žijí.
Tedy zachovat a posilovat to, co udržuje při životě nadšení pro značku z Mandella.

Padre Evermod

Text zpracoval Zbyňek Kabelík

VIDEO - Moto di protesta 2009 - Mandello


Fotogalerie k článku

Protest před branami Moto Guzzi v Mandellu
Protest před branami Moto Guzzi v Mandellu
Protest před branami Moto Guzzi v Mandellu
Protest před branami Moto Guzzi v Mandellu
Protest před branami Moto Guzzi v Mandellu
Brána továrny Moto Guzzi
Protest  v Mandellu
Protest  v Mandellu
Protest  v Mandellu
Protest  v Mandellu
Protest před branami Moto Guzzi v Mandellu
Fabrica  v 50letech
Projekt


Komentáře

Re: Co bude s továrnou v Mandellu?
Petr Brábník | 02.11.2009 12:59

Avatar
Z článku je na rozdíl od Pištěkova vystoupení cítit emoce a vztah k té naší značce Moto Guzzi.
Piš častěji Evermode!
Jen mě mrzí, že nám asi opravdu nezbývá než čekat...
Jen si tak říkám, jak by dopadl HD v dobách jeho krize, kdyby býval podlehl podobným "pragmatickým" nápadům...

Napsat komentář

* Titulek:

* Vaše jméno:

* Komentář:

Captcha
* Opište kód z obrázku: