Mašina pro chlapy - MOTO GUZZI CALIFORNIA 1400 TOURING

Mašina pro chlapy - MOTO GUZZI CALIFORNIA 1400 TOURING

Postřehy, úvahy a zajímavosti z krátkého seznámení s nejnovějším modelem MOTO GUZZI - California 1400 Touring.

MAŠINA PRO CHLAPY

Díky laskavosti dovozce Moto Guzzi společnosti A-spirit, jsem pár dní mohl jezdit na motorce, která se od zbytku produkce továrny naprosto odlišuje.
Nebude popisovat technické detaily, ani opisovat pasáže z tiskových materiálů, toho je všude spousta v našich odborných motorkářských časopisech a jejich testech, raději se pokusím sdělit svoje zážitky, berte to jako doplnění už uveřejněných recenzí.
První dojem, manipulace na místě
California 1400 je nádherná, velká a těžká. Po nasednutí je stále nádherná, velká, těžká a to dost těžká. Manipulace na místě ztěžuje delší rozvor, hmotnost a zadní široká pneumatika. Vybírat si pečlivě místo a směr parkování se naučí rychle každý její majitel, i mírné stoupání vozovky, kombinované s nerovným asfaltem může znamenat buď potupné žádosti okolním přihlížejícím, ať vám pomůžou nebo zvolíte odjezd přes chodník, jako já. Výhodou při manipulaci je nízké těžiště, díky většímu rozsahu náklonů je nakonec manipulace podobná přetahování s Norgem, dá se, ale není to zrovna moje oblíbená činnost. Celková šířka motorky s kufry a ochrannými rámy je na první pohled děsivá - cca 105 cm. Představa jízdy mezi kolonami aut hraničí s žánrem sci-fi. Aspoň do té chvíle, než zjistíte, že vnější okraje zrcátek jsou od sebe taky vzdáleny na 105 cm, kam se vejdete s nimi, tam se vejdou kufry. Chce to chrabré srdce a necpat se mezi dodávky a náklaďáky, mezi dva osobáky to většinou jde.
Jízdní vlastnosti
K nastavování fíčur se vyjádřím později, dejme tomu, že už je vše připravené a vyrážíte. Klíček do zapalování je ten malý, špičatý jako na V7, automobilový "dospělý" klíček by takovéhle mašině slušel víc. Startér je opět sdružený s vypínačem zapalování, což je výborné řešení, kupodivu už nestačí cvrnknout, musí se poctivě držet. Díky elektronice a vstřikování jsou starty bezproblémové, pocit z na volnoběh běžícího motoru je omamný. Přímo cítíte tu hmotu v pohybu, její sílu. Očima se můžete kochat, jak celá strojovna vibruje, díky v médíích omílanému systému zavěšení jsou vibrace minimální, za jízdy ve vyšších otáčkách nejsou žádné.
Po rozjezdu si musíte zvyknout na vyšší hmotnost a malý rejd, daný delším rozvorem, nic kritického, ale v malých rychlostech dost omezující. Ono to omezení samozřejmě platí při jízdě i vyššíma rychlostma, na rovinkách je to jedno, v zatáčkách to ale znamená volit správnou stopu a rychlost, fyzika je neúprosná. Díky úžasně pevnému rámu a atomovému motoru se totiž snadno dostanete do situace, kdy vlítnete do zatáčky daleko vyšší rychlostí, než by jste chtěli. Naštěstí i přes plotny se dá kačena slušně klopit, pokud je vozovka hladká, tak se ten nepovedený nájezd do zatáčky takhle dá vyřešit. V přímým srovnání s power cruisery ducatím Diavelem a hudlejovým Vrodem se Californie vodí do zatáček precizně, není třeba se s ní prát i přes poměrně širokou zadní gumu. Horší je to na rozbitých okrskách, tam dvojice zadních tlumičů dokáže trochu motku rozvlnit, to potom nezbyde nic jiného, než ubrat plyn. A rovnou od plynu navážu na motor. Jaký má výkon a krouťák, včetně grafů průběhu, to si najděte jinde. Já použiju parametr, který u výkonu motoru používá Rolls Royce - výkon motoru je dostatečný. Sice až od 2 tisíc, pod ně nemá cenu motor podtáčet, žádná jízda na volnoběh s brumlajícím motorem se nekoná, na to jsou jiné značky. Jenom pro dokreslení - na šestku při rychlosti 160 km/hod to točí 3,5 tisíce otáček, pro jízdu ve městě povolenou rychlostí je nutné podřadit minimálně na čtyřku. Použitelný rozsah otáček nahoře končí před sedmičkou, maximálku jsem nezkoušel, 180 km/hod to dá s velkou rezervou. California i na šestku plynule zrychluje, není to raketa supersportu, ale znatelná reakce na přídání plynu je i ve 160 km/hod. Znatelná znamená, že auto, co vám uhlo do vedlejšího pruhu, předjete opravdu velmi rychle.
Díky velmi povedenému motoru dokáže být průměrná rychlost uspokojivě vysoká, určitě přesahuje možnosti našich předpisů a rozbitých silnic. Jedním z milých překvapení pro mne byla spotřeba - při jízdě ve dvou, kombinace rychlostní silnice a okrsky, styl jízdy "ukaž, co v tobě je" byla konečná hodnota 6,4 l/100 km. To pro tak těžkou motorku a nelegální rychlosti je výborné. Asi by se dalo jezdit za něco mezi 5 a 6 litry, při 20 l nádrži už se dá přejet na německé dálnici od benzínky k benzínce bez stresu, ne jako u Grisa.
Brzd má kačena více druhů. První motorkářská je klasicky na předek, nemám sebemenší připomínku, dokáže celý kolos rychle zpomalit bez záludné změny intenzity brzdění. Od začátku do konce brzdění stejná síla, dobrá práce. Druhá - nožní je spíše jak z automobilu. Velký pedál, vysoko nad špičkou nohy, brzdný pohyb spíše šikmo dopředu, než dolů a hlavně je nutné vyvinout určitou sílu. Díky tomu se dá pěkně přibrzdit zadek, bez nebezpečí zablokování, ale je nutné si na to zvyknout a vyzkoušet. Třetím zpomalovacím prvkem je "motorová brzda". Díky objemu motoru je každé prudší ubrání plynu stejně účinné, možná někdy i více, než výše zmíněná nožní brzda.
Fíčury
A teď slíbený popis fíčur. Už zmíněný vysoký brzdný efekt motoru se negativně projevuje na použití tempomatu. V prvních hodinách jízdy jsem z něho byl uchvácen. Jednoduché intuitivní ovládání, kritizovaná kontrolka taky není takový problém, jak jsem někde četl. Funkčnost výborná, na šestku se tím dá prosvištět jakákoliv dálnice, pokud nebude velký provoz, na dálkové cesty naprostá bomba. Kdo jel někdy v dešti delší dobu, ví, jak ruka ve zmoklé rukavici křečovitě držící plyn dokáže bolet a posléze uplně znecitlivět tak, že nejste schopen zmáčknout brzdu. Potud využití tempomatu naprosto ok. Vypnout se dá ovládacím tlačítkem nebo se jeho funkčnost pro danou rychlost zruší zmáčknutím spojky či brzdy. To je jasné a logické. Co mě posléze odradilo od používání tempomatu byly situace, kdy jedete v levém pruhu cestovních 160 na tempomat, z pravého začne předjíždět auto jedoucí nižší rychlostí, tak lehce šáhnete na brzdu, aby se tempomat vypnul. Ve chvíli vypnutí do vás zezadu praští spolujezdec, díky brzdnému účinku motoru. Po pár ranách jsem tempomat přestal používat. Při jízdě v jednom, by to neměl být takový problém. Možná by napomohlo jiné nastavení než Veloce, tam je odezva na změnu plynu okamžitá.
Veloce, a ty ostatní režimy - nejde jen o změnu palivové mapy, ale i právě o změnu odezvu na ovládání plynu. Jak všude píšou, tři režimy atd. Není třeba popisovat - v praxi stejně každý bude jezdit na Veloce, protože bohužel ostatní režimy utlumují projev motky tak, že předjetí ostatních vozidel může být více nebezpečné (trvá delší čas). Mezi režimy nejde přepínat za jízdy (aspoň mě teda nešlo), jenom na místě a to je škoda. Dokážu si přestavit jízdu na Tourismo - kochačka, dálkový přesun a najednou potřebuje dojet ostatní, či někoho předjet, tak si přepnu na Veloce, to jo, to by šlo. Tak jsem měl Veloce stále a bylo.
Kontrolu trakce většina majitelů také nastaví jen jednou, doporučuji pro normální ježdění dvojku, šetří to více zadní pneumatiku než jednička a nekecá to do rozjezdu tak jako trojka. Vypnout ji úplně jsem si netroufl, už jsem psal, že je ten motor atomový?
Vyhřívané rukojeti to nemá, ale tlačítko na ovládání tam je, tak můžete čumilům tvrdit, že jsou hefty vyhřívané.
ABS tam je a funguje asi dobře, já jezdil jenom na suchých silnicích a nevěděl jsem o něm.
Denní svícení je velmi efektní věc, já ho nepoužil, bo jsem se bál ostatních řidičů, že mě přehlídnou. Naopak jsem jezdil se vším rozsvíceným, ve dne to není na škodu, těch pitomců, co zabili motorkáře, protože ho přehlídli, je dost. V noci to svítí jako auto, je nádherně vidět na tlumený i dálkový. Stinnou stránkou je, jak to znají všichni majitelé Brev, Norgi, že čočkou opatřené tlumené světlo v protijedoucích ridičích vyvolává pocit, že svítíte dálkovými. Tak v lepší případě koukáte co máte známých, kteří na vás poblíkávají, v horším případě ten blb rozsvítí všechno co na autě má navěšený a to potom koukáte, že nic nevidíte.
Praktická použitelnost
California 1400 je mašina pro chlapy. Má sice nízko sedačku, ale pokud řidička nebude mít aspoň 80 kg (to už je potom tak trochu chlap), tak s kačenou nic nesvede. Nejenom pro manipulaci na místě, ale i pro překlápění v zatáčkách při rychlé jízdě je trochu síly potřeba, dá si pomoci protipohybem řídítek, ale to je tak všechno. Nějáké změny jízdní pozice moc nepřicházejí do úvahu, vysedávání je zbytečné, tady je důležitá mašina, zvolená stopa, rychlost, náklon.
California 1400 je mašina pro chlapy, co už mají něco najeto. Rozhodně nemohu doporučit začátečníkovi, bude se na ní zbytečně trápit. Naopak, kdo dokáže využít stabilní podvozek, silný motor, tomu se odmění nádhernými adrenalinovými zážitky.
California 1400 není mašina do města. Není to mašina na ježdění do práce. Není to mašina na okruh nebo sprinty. Je to mašina pro chlapy, pro které je cesta zároveň cíl. Jízda jen pro oddych po okrskách, cestování po světě, jízda pro radost, jak ten kus techniky vypadá a jak se chová, to je ono.
Mimochodem do každého bočního kufru se s přehledem vejde 100 ks vajíček.


Fotogalerie k článku

staronové jméno
designová lahůdka
kufry s rámem jsou široké stejně jako zrcátka
kufry mají kvalitní těsnění, možná do nich nepoteče :-)
víčko nádrže není spojené s uzávěrem
přepínač denních a normálních světel
řazení kolébkou je překvapivě pohodlné
pod sedačkou není místo skoro na nic
denní světla z LED diod
cal1400
cal1400
cal1400
cal1400
cal1400
cal1400
cal1400
cal1400
100 ks vajec v obalech
100 ks vajec v obalech a v kufru je ještě místo na další


Komentáře

Re: Mašina pro chlapy - MOTO GUZZI CALIFORNIA 1400 TOURING
Riantini | 27.08.2013 23:49

Avatar
Moc moc pěkný článek! Až teda na ty ,, motky,,   :-D :-D
Jirka

Re: Mašina pro chlapy - MOTO GUZZI CALIFORNIA 1400 TOURING
radimrk | 28.08.2013 20:45

Avatar
Jo,jednou na důchod bude dobrá.Zatím budu asi pořád zalehávat.
Čauky Radim

Re: Mašina pro chlapy - MOTO GUZZI CALIFORNIA 1400 TOURING
Píny | 28.08.2013 22:36

Avatar
Hezky napsané,
ještě doplním že nasedání přes ty maximálně široké kufry mě činilo docela problém, jo je to opravdu velká mašina, je NÁDHERNÁ.
Ciao Píny

Re: Mašina pro chlapy - MOTO GUZZI CALIFORNIA 1400 TOURING
ShrekDaniels | 14.04.2014 20:06

Avatar

Chlape článok pekný, ale dovolím si upresniť dve veci.

1. prepínať medzi troma režimami palivovej mapy ide bez problémov aj počas jazdy, len musíš mať ubratý plyn.

2. pri 3500 ot./min to ide na 6-ku 116km/h ... nie 160

Re: Mašina pro chlapy - MOTO GUZZI CALIFORNIA 1400 TOURING
ShrekDaniels | 14.04.2014 21:59

Avatar

a ešte jedna teoretická poznámka, lebo tempomat som ešte neskúšal, ale vypínať ho práve brzdou pri 160km/h zrejme nebude to pravé ...

skúsil by som to skôr rýchlym vymačknutím spojky ... brzdný účinok motora nula a samotný odpor vzduchu so spolujazdcom asi nehne .. potom je možnosť pomalým púšťaním spojky plynule pribrzdiť motorom, alebo to skorigovať plynom a nebrzdiť skoro vôbec.

Napsat komentář

* Titulek:

* Vaše jméno:

* Komentář:

Captcha
* Opište kód z obrázku: